FAQ

Heb je een vraag, kijk dan hieronder naar de veelgestelde vragen. Misschien is jouw vraag al eens gesteld en staat het antwoord er tussen.

Over LABÉ

  • Waarom zijn LABÉ-tassen zo uniek?

De tassen worden gemaakt van geryclede banners. Ook al zijn er twee gelijke modellen, dan nog wordt er nooit twee keer precies hetzelfde stuk banner gebruikt. Elke tas is dus echt een ‘one of a kind’.

  • Wat maakt LABÉ anders dan andere bedrijven die producten maken van gerecycled materiaal?

Er zijn meerdere mooie bedrijven en organisaties die van restmateriaal mooie producten maken. Wat LABÉ zo bijzonder maakt, is dat wij dat doen in samenwerking met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We werken samen met sociale ateliers, en we zijn een stichting waar iedereen – dus ook de directeur – minimumloon verdient en gelijkwaardig is. Dat maakt ook dat onze producten iets goedkoper zijn dan die van vergelijkbare projecten.

  • Van welk materiaal worden de tassen precies gemaakt?

Al onze producten worden van gebruikte reclamebanners gemaakt. Meestal zijn die van PVC. Veel van onze producten zijn bovendien gevoerd en sommige tassen zijn voorzien van extra zij- of binnenvakken. Sommige banners zijn niet van PVC, maar van mash: bannermateriaal met gaatjes, om de impact van de wind te verminderen op de banners als die buiten hangen). De mash banners worden voornamelijk gebruikt voor de grote shoppers, oftewel de boodschappentassen.

  • Hoe komt LABÉ aan het materiaal?

Bedrijven, organisatoren van grote evenementen en ook allerlei kleinere of non profit organisaties doneren hun gebruikte reclamebanners (reclamedoeken) aan LABÉ. Soms doen ze dat omdat ze graag tassen van hun eigen banners willen laten maken. Dat is natuurlijk een geweldig relatiegeschenk. Ook ontvangen we banners die anders op de afvalberg terechtkomen. Wij maken daar dankbaar gebruik van en upcyclen deze banners tot nieuwe, unieke producten, zoals tassen, schorten, etuis en documentmappen.

  • Waar worden de tassen gemaakt?

De tassen worden gemaakt in sociale ateliers, samen met mensen die niet goed passen in het reguliere arbeidsproces. De tassen die je hier ziet komen van Emmaus San Sebastian (in Spanje) en van ONS label, een sociaal naaiatelier in Breda.

  • Waar komt de naam LABÉ vandaan?

De naam LABÉ staat voor “Laboratorium Abbé Pierre Emmaus”. Laboratiorium Abbé is dus vervormd en verkort tot LABÉ. En nu de uitleg! Abbé Pierre is de grondlegger van de Emmausbeweging. In onze organisatie werken we volgens de basisprincipes van Emmaus. Alles draait om de inzet voor mensen die het minder goed hebben; we werken vanuit respect voor de medemens en de omgeving.

  • Wat is de link met Het Klooster Breda?

LABÉ is een van de initiatieven van Het Klooster Breda, een ideële stichting in het voormalige Kapucijnenklooster aan de Schorsmolenstraat in Breda. In het klooster geven we vorm aan een sociaal-maatschappelijk project. Met verschillende bedrijven blijft de boel draaiende, waaronder dus ook het project met de unieke tassen van LABÉ. Verder zijn er onder andere een kleinschalige bed & breakfast en een appeltaartenbakkerij.

Over de webshop & bestellingen

  • Waarom staan er alleen Songfestivaltassen op de website?

We hebben net deze gloednieuwe website gelanceerd. Omdat het Songfestival nu actueel is, hebben de Songfestivaltassen voor ons de hoogste prioriteit. Het is immers niet leuk als je pas over een half jaar bij ons terecht kunt voor een tas van dit bijzondere event. Vooralsnog zijn we dus met de Songfestivaltassen live gegaan op deze website. We hebben echter veel meer LABÉ-producten, die we nu gaandeweg aan de webshop toevoegen. Blijf ons dus in de gaten houden.

  • Op welke manieren kan ik betalen in de webshop?

Je kunt op verschillende manieren betalen: met iDeal, met een creditcard of via PayPal. De betalingen lopen via Mollie B.V., een erkend bedrijf dat voor veel webwinkels de betaalsystemen regelt.

  • Hoe wordt mijn tas verstuurd?

We versturen alle producten met PostNL en je ontvangt altijd een track & trace code, zodat je de status van je bestelling kunt volgen. Als je in de webshop een adres invult, kun je meteen zien welke verzendkosten er worden berekent. Het hangt natuurlijk af van het land waar de tas naartoe moet, en we rekenen ook een klein bedrag voor de verpakkingskosten.

  • Kan ik mijn bestelling nog annuleren?

Ja! Als je bestelling nog niet door ons op de post is gedaan, kan je die annuleren zonder dat je daarvoor een reden hoeft te geven of een boete krijgt.

  • Hoe annuleer ik mijn bestelling?

Als je bestelling nog niet door ons op de post is gedaan, hoef je alleen het retourformulier op te sturen. Download het retourformulier, vul het in en mail het naar info@labetassen.nl. We doen ons best om je geld binnen 14 dagen terug te storten.
Download retourformulier

  • Kan ik een LABÉ-tas nog retourneren als ik de bestelling al in ontvangst heb genomen?

Wij doen natuurlijk ons best om iedereen blij te maken met onze producten, maar mocht je om wat voor reden dan ook toch niet tevreden zijn met je aankoop, dan kun je die retourneren. Dat doe je als volgt:

  1. Download het retourformulier van onze website en vul het in.
  2. Mail het ingevulde formulier binnen 10 werkdagen na ontvangst van je bestelling naar info@labetassen.nl.
  3. Verpak je bestelling in de originele verpakking en zorg ervoor dat aangehechte labels er nog bij zitten.
  4. Voeg bij het pakket ook een kopie van het ingevulde retourformulier.
  5. Stuur het terug naar ons adres: Schorsmolenstraat 13, 4811 VN Breda.
  6. Als we het pakket binnen 10 werkdagen na je mail binnen hebben, is het in orde.

We doen ons best om je geld binnen 14 dagen terug te storten.
Download retourformulier